Search This Blog

Thursday 30 June 2011

CARA TERBAIK MENCARI GURU MURSYID DAN TARIQAT MU’TABAR

Jika seseorang tidak dapat membezakan di antara Guru Mursyid yang sebenar dan yang palsu, dia perlu mengerjakan solat sunat dua rakaat di waktu malam tahajjud, untuk memohon petunjuk Allah Ta'ala. Dia kemudiannya memohon kepada Allah menunjukan Guru Mursyid yang akan memimpinnya kepada jalan kebenaran. Dia mesti sungguh-sungguh merayu kepada Allah agar Dia memperlihatkan kepadanya orang yang akan membawa kepada kasih akan Allah Ta'ala.

Panduan tambahan di dalam mengenali Guru Mursyid yang siddiq (benar) serta Tariqat yang Mu’tabar:
 
1.   Tariqat tersebut dipimpin oleh seorang Shaikh yang mempunyai ciri-ciri PEWARIS NABI  iaitu mempunyai silsilah* yang nyata kepada Rasulullah, Alim dalam Syari’at dan Haqiqat, sentiasa bersifat benar, memiliki akhlaq Nabi dan sifat-sifat lainnya.

2.   Tariqat tersebut mempunyai Sistem Pendidikan Ruhaniyyah yang tersusun yang diterima sebagai warisan turun-temurun daripada Rasulullah.                         

3.   Tariqat tersebut tidak mengabaikan Syari’at sebaliknya menjadikan kedua-duanya sebagai gandingan menuju Allah Ta’ala.

* Tanpa silsilah yang nyata pun adalah HARUS di sisi Allah.

2 comments:

  1. Www.dewanbagsharif.com
    Guru mursid bertaraf mujaddit wali Allah..bertemulah sahabat2ku yg ingin benar!!!mencari jln kpd Rasul dan Allah..kebenaran akhir zaman telah dtng2..penghidup muhammad e islam!!!
    Spritual yg kuat!!!demi sunah Saw yg ditinggakan!!!murokaba selama 15 thn..dmi umatnya!!!imam mahdi itu petunjuk kepada hawa nafsu yg tinggi!!!bkan dgn pdang yg panjang!!
    ALLAH.ALLAH.ALLAH...kalbu mu bgai istana,menyatakan kebenaran demi kebenaran..dari muridnya..asheka rasul penang..wassalam.

    ReplyDelete
  2. Di Taiping ada yg mengaku Guru Mursyid tapi ada kes SPRM dan gangguan kpd guru perempuan
    Dia kata lantikan melalui majlis suri

    ReplyDelete